Leusden-Utrecht

Rijksweg (snelweg) A28

Apeldoorn / Zutphensestraat

Apeldoorn / Europaweg

Apeldoorn / Laan van de Mensenrechten

Armatuur vervangen

Deventer / Deventerweg

Ede / Apeldoornseweg, Rijksweg, Raadhuisweg

Lochem / Barchemseweg

Lochem / Kruispunt Albert Hahnweg, Barchemseweg, Nieuwstad, Zutphensestraat

Steenenkamer / Rijksstraatweg

Hoenderloo / Electriciteitsmuseum, Krimweg

Leusden-Utrecht / Rijksweg (snelweg) A28

Apeldoorn / Eendrachtstraat

Teuge / Rijksstraatweg (parallelweg)

UITVOERINGSDATUM:

begindatum onbekend, gereed medio 2012

OPDRACHTGEVER:

Rijkswaterstaat.

AANNEMER:

Hoeflake Hedel.

LOCATIE:

Rijksweg A28 tussen Leusden-Utrecht.

TOELICHTING:

De Rijksweg A28 was voorheen voorzien van lijnverlichting met Philips SDP 253 armaturen met SOX 90/135 watt. Vanwege de geplande verbreding van de A28 is deze oude lijnverlichting niet meer in staat om de extra rijstroken die erbij komen op goede wijze te verlichten. Daarom is besloten nieuwe vrijstaande masten te plaatsen met armaturen van Schréder type Saffier 2 met SON-T verlichting. Ook de lantaarnpalen die langs de vele op- en afritten staan worden vervangen, deze zijn met name voorzien van Philips SRS 201 armaturen en Philips SRM armaturen alle met SOX verlichting. De nieuwe verlichting betreft dynamische verlichting, dit betekent dat de nieuwe lampen gedimd kunnen worden naar verkeersintensiviteit. Dit is te zien aan de buitenkant van de armaturen, er steekt een kleine zwart antenne uit de behuizing. Persoonlijk vind ik het jammer dat de lijnverlichting moet wijken voor zelfstandige masten, lijnverlichting vind ik bij een snelweg net even wat mooier. Toch kan dit niet nieuw worden gemaakt, hetgeen betekent dat er eigenlijk vandaag de dag geen lijnverlichtingsarmaturen meer worden gemaakt voor deze type toepassingen.


Op dinsdagavond 6 september 2011 heb ik Hoeflake een mailtje gestuurd met het verzoek of ik wat oude armaturen mocht hebben, nog geen uur later werd ik gebeld met de vraag of ik naar Soesterberg wou komen bij de carpoolplek om het één en ander te overleggen. Wat ik niet wist, is dat ik daar een complete rondleiding heb gehad in het werkvlak waar gewerkt werd op de A28 en ik mocht alles meenemen wat ik meenemen wou. Bij deze wil ik de heren van Hoeflake bedanken voor deze gave ervaring!